Kiedy wezwać karetkę?

Ratownictwo medyczne » Oddział Ratownictwa Medycznego » Kiedy wezwać karetkę?


W sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia

należy wezwać zespół ratownictwa medycznego,

  • dzwoniąc z telefonu stacjonarnego na numer 999,
  • z telefonu komórkowego na numer 999 lub 112.



Stan nagłego zagrożenia zdrowotnego

Jak podaje Narodowy Fundusz Zdrowia stan nagłego zagrożenia zdrowotnego polega na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pojawieniu się objawów pogorszenia zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia, wymagający podjęcia natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych i leczenia.



Podstawowe zasady to nie wpadanie w panikę i podjęcie zdecydowanych działań już podczas pierwszych minut zdarzenia.

 

Objawy stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego to:

  • utrata przytomności i zaburzenia świadomości
  • drgawki
  • nagły, ostry ból w klatce piersiowej
  • zaburzenia rytmu serca
  • nasilona duszność
  • nagły ostry ból brzucha
  • uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego masywny lub dróg rodnych
  • ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku, ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta.Sytuacje związane z zagrożeniem życia

 

Powyższe objawy mogą być spowodowane przez zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu danej osoby lub przez wiele czynników zewnętrznych, takich jak:


  • zatrucia lekami, środkami chemicznymi, gazami
  • rozległe oparzenia
  • udar cieplny
  • wyziębienie organizmu
  • porażenie prądem
  • podtopienie lub utonięcie
  • agresja spowodowana chorobą psychiczną
  • próba samobójcza
  • upadek z dużej wysokości
  • rozległa rana, będąca efektem urazu
  • urazy kończyny dolnej, uniemożliwiające samodzielne poruszanie się
  • wypadek samochodowy

 

Co powiedzieć przez telefon?
Szybkość dotarcia ratowników medycznych na miejsce zdarzenia, zależy nie tylko od szybkości przekazania informacji, ale również od precyzji jej przekazu. W trakcie zgłoszenia wypadku lub zachorowania, informacje podajemy zawsze zwięźle i rzeczowo, a także udzielamy ścisłych odpowiedzi na zadane przez dyspozytora pytania.



Najważniejsze informacje, które należy podać po zgłoszeniu dyspozytora:

  • dokładne miejsce zdarzenia (adres, lokalizacja, punkty orientacyjne);
  • powód wezwania - co się stało (rodzaj zdarzenia, zachorowania, liczba poszkodowanych)
  • kto potrzebuje pomocy(jeśli jest to możliwe - imię i nazwisko, wiek, płeć)
  • kto wzywa zespół ratownictwa medycznego (imię i nazwisko, numer telefonu) - ułatwi to kontakt dyspozytorowi medycznemu w przypadku trudności dotarcia na miejsce zdarzenia
  • odpowiadać dokładnie na zadane pytania dyspozytora;
  • w określonych przypadkach należy bezwzględnie dostosować się do zaleceń dyspozytora w zakresie udzielania pierwszej pomocy

 



Wezwanie przyjęte do realizacji powinno zostać potwierdzone przez dyspozytora słowami: "wezwanie przyjęte".

Nigdy nie należy odkładać jako pierwszy słuchawki. W momencie, gdy jest się osobą, która wezwała pomoc powinniśmy pozostać na miejscu zdarzenia do czasu przyjazdu karetki.



Źródło: NFZ

  • Dodaj link do:
  • facebook.com